Use Case

Supply Chain planning met Anaplan

Het behalen van zakelijk succes binnen de organisatie komt in de basis neer op een eenvoudige formule: aanbod dat voldoet aan de vraag. Dit is niet altijd eenvoudig te bereiken. De wereld is aan verandering onderhevig; om bij te kunnen sturen is een wendbare en geïnformeerde organisatie noodzakelijk. Supply Chain planning met Anaplan stelt je in staat om beter geïnformeerde beslissingen te nemen en aan de leveringseisen van de klant te voldoen. Krijg weer grip op alle informatiestromen binnen de organisatie!

Waarom Supply Chain planning in Anaplan?

Wil je als organisatie waarde creëren en leveren aan de consument of eindklant, dan is een gestroomlijnde integratie en coördinatie van de verschillende bedrijfsprocessen in de Supply Chain belangrijk.

De afgelopen jaren is Supply Chain Management in populariteit toegenomen. De consumentenvraag verandert steeds sneller, consumenten zijn beter geïnformeerd, er is een steeds strengere regelgeving en dan is er ook nog de economische globalisatie. Tegelijkertijd worden de beperkingen steeds groter; er is onvoldoende inzicht in de volledige keten en de operationele risico’s nemen toe.

Supply Chain Planning

Het vermogen van een wendbare organisatie

Deze uitdagingen vragen om een wendbare en geïnformeerde organisatie. In bewogen tijden of veranderende marktomstandigheden zien we in veel organisaties de onzekerheid en complexiteit toenemen. Want hoe zorg je ervoor dat je aan de markteisen kunt voldoen en hoe kom je tot een optimale afstemming tussen inkoop en verkoop? Er is een dringende behoefte om effectiever samen te werken met alle relevante partijen, waaronder klanten en leveranciers. Supply Chain planning met Anaplan biedt de passende oplossing.

Voordelen van Supply Chain planning met Anaplan

Met het implementeren van een schaalbare Supply Chain oplossing, bouw je aan een veerkrachtige toeleveringsketen die bestemd is tegen storingen en risico’s. Financials worden in staat gesteld om de cashflow beter te beheren, beter te plannen en forecasts te doen buiten de gebruikelijke cyclus en zo het leveranciersrisico te verkleinen.

  • Voorraadproductiviteit optimaliseren
  • Snel inspelen op veranderende vraag
  • Reduceer voorraad- en faalkosten
  • Behaal hogere klanttevredenheid
  • Real-time samenwerking tussen afdelingen, leveranciers en klanten

Om grip te krijgen op alle informatiestromen binnen de organisatie, is het noodzaak om alle goederenstromen in de toevoerketen te integreren en goed te beheersen, voor zowel intern als extern. Wanneer alle schakels binnen de organisatie met elkaar verbonden zijn, kun je sneller gefundeerde beslissingen nemen en inspelen op veranderingen. Door deze slimmere inrichting kun je onder andere:

Een planningshorizon vaststellen van dag tot dag en op de lange termijn, die aansluit op het tempo van jouw organisatie;

Gegevens samenvoegen in een Single Source of Truth; wijzigingen worden real time verwerkt binnen de oplossing. Hierdoor worden wijzigingen binnen één afdeling direct toegepast binnen andere afdelingen.

Planning als key tot succes

Om succes te behalen in de Supply Chain is een goede planning onmisbaar. Een planning die als rode draad door de keten loopt. Niet alleen heeft een planning invloed op de klanttevredenheid, nog belangrijker; het is van cruciaal belang voor het verhogen van de inkomsten. Het naadloos aan laten sluiten van alle planningsorganen binnen de organisatie doe je echter niet zomaar. En hoe zet je vervolgens de inzichten om in concrete acties? Een schaalbare tool biedt uitkomst en verbindt Supply Planning, Demand Planning en Sales & Operations Planning (S&OP) met elkaar.

Supply Planning

Bepaal hoe de organisatie het beste kan voldoen aan de vereisten uit Demand Planning. Supply Planning zorgt voor nauwkeurige leveringsprognoses en identificeert kritische signalen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een Single Source of Truth.

Demand Planning

Voldoe aan de klantverwachting en stimuleer de vraag in plaats van andersom. Demand Planning stelt je in staat om betrouwbare forecasts te maken op basis van business drivers. Gebruik trends vanuit voorgaande periodes, vergelijkbare producten en inschattingen voor voorspellingen. Krijg inzicht in de schommelingen in de markt en in welke levenscyclus de producten zich bevinden. Deze inzichten zijn ook relevant voor o.a. Workforce Planning.

Sales & Operations Planning (S&OP)

Stem vraag en aanbod van producten zo op elkaar af dat er optimaal financieel resultaat wordt behaald. Door relevante statistieken en heldere prognoses kunnen er betere beslissingen gemaakt worden voor de organisatie.

Optimaliseren van voorraad wordt makkelijker

Goed zicht hebben op de voorraad kan lastig zijn. Om te achterhalen waar je de voorraad in de keten moet opslaan om de prijzen te verlagen en efficiëntie te verhogen, is voorraadoptimalisatie nodig. Met de ‘Optimizer engine’ van Anaplan wordt dit proces makkelijker en sneller. Door alle variabelen met elkaar te vergelijken, zoals doorlooptijd, verandering in de vraag en serviceniveaus, wordt duidelijk hoeveel voorraad er precies nodig is op elke locatie om aan de vereiste van de klant te voldoen. Alle planningen op het gebied van sales, marketing, finance en de operatie komen samen. Door die samenwerkingen worden bedrijfsdoelstellingen sneller behaald. Deze winstgevende en efficiënte manier leidt niet alleen tot minder verspilling, maar ook tot meer tevreden klanten.

Meer weten over Anaplan?

Meer weten over Anaplan? We organiseren regelmatig trainingen, webinars en kennissessies.

Benieuwd wat Supply Chain Planning van Anaplan voor jouw organisatie kan betekenen? Plan een demo van 30 minuten met één van onze Anaplan consultants! In deze sessie laten we je zien hoe je met Supply Chain Planning de dagelijkse bedrijfsvoering kunt optimaliseren en kun je aangeven over welke onderdelen je meer wilt weten.

Onze Expert

Benieuwd naar hoe onze tooling jou kan helpen?

Heb je vragen over deze oplossing, ben je benieuwd naar hoe het werkt, of wil je eens sparren over of dit een goede oplossing is voor de uitdagingen die jij tegenkomt? Neem dan gerust contact met ons op.
Inzichten
No items found.
Ons team

Wij staan voor je klaar.

Bij Finext staan meer dan 100 gedreven financials elke dag voor je klaar. Samen zetten we ons in om de positie van de financiële professional te verstevigen. Altijd deskundig, altijd praktisch en altijd met een vleugje humor. Echte vakmensen die het verschil maken.

Stijn Gabriëls
Stijn Gabriëls
Gert-Jan van den Berg
Gert-Jan van den Berg
Erika Simola
Erika Simola
Florian Brouwer
Florian Brouwer
Willem van Os
Willem van Os
Pytric van 't Hof
Pytric van 't Hof
Sander Rutten
Sander Rutten
Linda Rijnbeek
Linda Rijnbeek
Ivaylo Gerasimov
Ivaylo Gerasimov
Sagar Mangre
Sagar Mangre
Diane Huur
Diane Huur
Robert-Jan Bronsema
Robert-Jan Bronsema
Text Link
Business Planning & Analytics
Text Link
Finance Operations
Text Link
Statutory & Regulatory Reporting
Text Link
Anaplan
Text Link
CCH Tagetik
Text Link
Fluence
Text Link
OneStream
Text Link
Oracle
Text Link
Pigment
Text Link
SAP Cloud Finance
Text Link
Automotive
Text Link
Construction & Engineering
Text Link
Energy
Text Link
Fast Moving Consumer Goods
Text Link
Financial Services
Text Link
Industry
Text Link
Non-profit
Text Link
Platform Companies
Text Link
Retail
Text Link
Telecom
Text Link
Nieuws
Text Link
Webinar
Text Link
Podcast
Text Link
Artikel