Op weg naar succesvollere projecten - Finext

Op weg naar succesvollere projecten

Ik ben elke keer weer verbaasd door het nieuws. Recent natuurlijk over V&D, Perry Sport of de berichten over ProRail en KLM. Eigenlijk ben ik vooral verbaasd over het feit dat dit soort berichten nog verrassingen zijn. V&D is haar klant uit het zicht verloren, wordt gezegd. En ProRail is zeker geen uitzondering.

Door Frank Fondse, maart 2016

Dit is een eerste artikel van een reeks waarin we je meenemen in een toekomstbestendige denkwijze over het organiseren van projecten.

Honingraat

Vastgelopen

Ik denk dat we zijn vastgelopen in en verblind zijn door de bedrijfskundige modellen, processen, efficiencyslagen en suboptimalisatie. Nog een oplossing in dit paradigma gaat niets echt veranderen. We lopen vast in één model en redeneren door op meer van hetzelfde. De Duitsers hebben er een mooi woord voor: verslimmbessern. Wat betekent: een verbetering doorvoeren met de intentie om het probleem op te lossen, terwijl de situatie enkel maar slechter wordt. Ik ben van mening dat we lijden aan verslimmbessern. Zo wordt bijvoorbeeld aan de hand van P3M3 (in projecten) of CMMI (binnen IT) de volwassenheid gemeten. Deze scans geven echter sec een uitslag over hoe goed de processen zijn en niet over hoe succesvol de organisatie is in het bereiken van de hoger gelegen doelen. Het waarschijnlijke gevolg: de processen zijn perfect, maar de klant is ontevreden.
Zijn we het doel uit het oog verloren?

Socrates

Ik leg het verder uit aan de hand van twee lijnen. De eerste lijn is het klassieke paradigma van modellen en processen, van regels en beleid, van standaardisatie, van oorzaak en gevolg, van Socrates. Die weg heeft ons gebracht waar we nu zijn. En die weg loopt dood en biedt geen antwoorden meer op de complexiteit en snelheid van vandaag. Modellen, processen en standaardisatie zijn niet toereikend om de complexiteit te vatten. De uitspraak van Einstein is alleszeggend: “We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt“.

Spinoza

We moeten niet een crisis willen oplossen met middelen die ervoor gezorgd hebben dat de crisis ontstaan is, maar ons vormen naar de nieuwe werkelijkheid; daadwerkelijk iets veranderen in de denkwijze. (Dat laatste klinkt overigens ook al een heel stuk positiever.)

Daarmee kom ik bij de tweede lijn. Dit is een paradigma waarin organiseren gaat over investeren in gedrag, verbinden van mensen onderling en aan een gezamenlijk hoger doel. In dit model is het uitgangspunt dat mensen deugen en te vertrouwen zijn; dat ze graag hun vakmanschap willen laten gelden en willen bijdragen. Hoe beter een organisatie in staat is talenten met elkaar én aan het hogere doel te verbinden, hoe succesvoller de resultaten zijn.

Spinoza gaat uit van wat er is – het heden. Hij accepteert de werkelijkheid en gaat niet op zoek naar de logica achter het ontstaan ervan of wat de werkelijkheid van nu zegt over de toekomst. Toeval bestaat bij Spinoza niet. Eén van zijn beste quotes vind ik: “Wat wij toeval noemen, is het toevluchtsoord van onze onwetendheid”.

Daadwerkelijk veranderen

Het mooie aan deze denkwijze is dat het complexiteit accepteert zonder deze in een model te willen vangen. Het doel prevaleert boven de methodiek. Talent boven structuur en structuur in de vorm van principes. Resultaat: verbeteren over een andere as en dus daadwerkelijk veranderen.
En het werkt.

Vliegwiel

Wil jij weten hoe deze verandering van aanpak jouw organisatie kan helpen en heb je (sparrings-)partners nodig om deze stap te nemen, laat het ons weten. Wij hebben hierin inmiddels zoveel meters gemaakt, dat ons vliegwiel zeer efficiënt werkt. Waar wacht je nog op?

Projectbeheersing