Management Reporting met Vena - Financial Reporting - Vena - Finext
  • Management Reporting met Vena

Met Management Reporting van Vena krijgt jouw organisatie specifieke inzichten waarmee winstvergrotende besluiten gemaakt kunnen worden.

Door Rogier Louter, mei 2021

Wat is de toegevoegde waarde van Management Reporting?

Management Reporting is van grote toegevoegde waarde ten opzichte van Financial Reporting. Om dit aan te tonen, zetten we beide vormen van rapporteren nog even tegenover elkaar:

Financial Reporting

Onder Financial Reporting vallen de winst- en verliesrekening, balans, crediteuren, debiteuren en het kasstroomoverzicht. Het periodiek vastleggen van deze gegevens is voor alle ondernemingen verplicht vanwege de geldende wet- en regelgeving. De rapporten die voortkomen uit Financial Reporting worden gebruikt voor externe doeleinden. Zo gebruiken banken, investeerders en toezichthouders deze verslagen om leningen en kredietlijnen goed te keuren en om te controleren of jouw bedrijf de GAAP (Generally Accepted Accounting Principles) volgt.

Met Financial Reporting krijg je een algemeen beeld van de financiële situatie van jouw bedrijf op een bepaald moment. Financial Reporting is gefocust op het verleden en geeft geen informatie over hoe het bedrijf volgende maand of kwartaal beter zou kunnen presteren.

Management Reporting

Management Reporting is wél gericht op de toekomstl! Met Management Reporting ga je veel dieper en specifieker in op de financiële status van een bedrijf. Zo worden overzichten van belangrijke financiële gegevens gemaakt per segment (afdeling, team of baan) binnen een bedrijf. Een managementrapportage kan jou als FP&A specialist of Controller specifiek inzicht geven in welke zaken kunnen bijdragen aan de groei en winstgevendheid van het bedrijf. Op basis van deze onderbouwde toekomstvoorspellingen is vervolgens operationele en tactische besluitvorming mogelijk.

In tegenstelling tot Financial Reporting is Management Reporting enkel voor intern gebruik en niet verplicht. Dit is ook een reden dat Management Reporting vaak op de achtergrond verdwijnt… Volgens Vena een gemiste kans, want het kan enorm waardevolle inzichten geven.

Wat maakt Management Reporting zo lastig?

Veel ondernemingen halen niet alles uit hun Management Reporting, omdat ze tegen verschillende uitdagingen aanlopen:

1. Handmatig rapportagewerk

Vaak moeten bedrijven hun grote hoeveelheden data handmatig samenstellen. Omdat de rapportages periodiek gemaakt moeten worden, kost dit veel tijd en geld.

2. Grote, complexe spreadsheets

Data staan binnen bedrijven vaak verzameld in grote, ingewikkelde en onoverzichtelijke spreadsheets. Het is in deze bestanden dan ook lastig om de benodigde informatie te filteren en fouten te vermijden.

3. Data vertalen naar bedrijfsstrategieën

Ondernemingen hebben vaak moeite met het vertalen van data naar waardevolle inzichten. Wat betekenen deze getallen precies? En welke keuzes moet je op basis hiervan maken?

Waarom Management Reporting met Vena?

Snel en effectief

Met Vena software kun je, ook zonder programmeerkennis en -ervaring, eenvoudig managementrapportages maken. Door deze simpliciteit bespaar je met Vena tijd op het samenvoegen van data, zodat je meer tijd overhoudt voor het beoordelen van data. Huidige gegevens worden omgezet naar nieuwe inzichten en kansen, zodat je kunt bijsturen naar de gewenste toekomst voor jouw organisatie!

Integrated Business Planning met Vena

Gevisualiseerde gegevens in realtime

Weg met die ingewikkelde spreadsheets: breng jouw managementrapportages tot leven! Bekijk in één oogopslag de belangrijkste bedrijfsgegevens met realtime rapportagemiddelen in Vena óf  gebruik de ingebouwde integratie met Power BI. Vereenvoudig complexe datasets en visualiseer jouw rapporten in de vorm van mooie grafieken, diagrammen en dashboards.

Focus op belangrijkste KPI's

Effectieve managementrapportage gaat verder dan de maandelijkse financiële overzichten. Met Vena kun je rapporten op maat samenstellen en je richten op specifieke KPI’s. Weten welke werknemers het meest productief zijn? Of wat de winstgevendheid is per afdeling?  Vena biedt je de kans om snel trends te identificeren en weloverwogen datagestuurde, financiële beslissingen te nemen op het gebied van bedrijfsplanning!

Webinar Vena Projectcontrol

Vena geeft je de vrijheid die nodig is om elk uniek project op details te kunnen sturen, binnen de kaders die nodig zijn om het projectportfolio te beheersen. In dit webinar Vena Projectcontrol laten we je zien wat dat in de praktijk betekent.

Wat leer je in dit webinar?

  • Wat zijn typische uitdagingen in het plannen, forecasten en beheersen van projecten?
  • Hoe kun je je processen hier efficiënt op inrichten?
  • Welke rol kan de moderne technologie van Vena daarin spelen?

Wil je dit webinar niet missen?

Meld je nu hier aan voor het webinar. Alleen bij bevestiging van de aanmelding is je plaats gegarandeerd.

Forecasten met Vena

Finext & Vena

Vena excelleert in Excel en combineert de beste delen van Excel met de kracht van een volledige financieel gestuurde planningsoplossing. Het Vena team van Finext beschikt over gecertificeerde Management Reporting experts die helpen met het laten groeien van jouw organisatie.

Distinguished partner

Finext heeft in 2021 het Distinguished Partner label ontvangen van Vena. Finext is hiermee een toegewijd en geïntegreerd onderdeel van het wereldwijde netwerk van Vena implementatiepartners. Voor meer informatie over deze labels kun je de officiële Vena partner site bekijken.

Finext Vena Distinguished Partner

Vena Consultants

Het Vena team bij Finext bestaat uit een groep getalenteerde consultants met zeer specialistisch kennis van Vena software. Benieuwd naar onze consultants?

Meer weten over Vena? We organiseren regelmatig workshops en trainingen, webinars en kennissessies.

Vena
Enterprise Performance ManagementPlannen, Budgetteren & Forecasten Vena