• Kleine kinderen worden groot – ook SSBI

Self Service Business Intelligence (SSBI) dendert door naar volwassenheid. Zelfs Gartner gooit de huidige manier waarop zij BI-oplossingen beoordeelt volledig op de schop. Jonathan Aardema verklaart het succes.

Door Jonathan Aardema, april 2018

In het dagelijks leven zijn we steeds meer verweven met IT, inmiddels verwachten we dezelfde snelheid en vrijheid in onze professionele omgeving. SSBI-leveranciers zoals Tableau, Qlik, Alteryx en Power BI spelen hier handig op in; als eindgebruiker kun je zelfstandig relevante informatie verkrijgen. In de praktijk zie ik gebruikers snel en eenvoudig dashboards en ad hoc analyses maken. Zo verbeteren zij zelf de besturing en de besluitvorming.

Eind 20e eeuw werd de eerste Self Service BI-oplossing geboren, als tegenbeweging van de klassieke, niet erg gebruikersvriendelijke BI-oplossingen van die tijd. Nog geen 20 jaar later is SSBI volwassen verklaard. Onderzoeksbureau Gartner heeft bijvoorbeeld het afgelopen jaar zijn onderzoeksmethode verschoven; Self Service is nu de lat waar alle Business Intelligence-oplossingen tegenaan worden gehouden, ook de klassieke.

En logisch, want het is prettig om zelf je analyses te kunnen maken zonder afhankelijk te zijn van een ander. Met beperkte technische kennis kom je zelf al heel ver.

Is Self Service BI dan al volgroeid? Ik denk het niet. De volgende stappen in de productlevenscyclus staan al voor de deur. Bijvoorbeeld in het nog gebruikersvriendelijker ontsluiten van brondata, het gebruik van natural language processing (NLP), Machine Learning en het laagdrempelig maken van statistische analyse. Nog volop ruimte voor vernieuwing dus, een goede manier om niet voortijdig oud te worden.

Managementinformatie & Dashboarding AlteryxMicrosoft Power BIQlikTableau