Voordelen van Integrated Business Planning
Een geïntegreerd bedrijfsplatform zorgt voor goede afstemming tussen diverse bedrijfsfuncties, zoals supply planning, financiële planning en sales planning. Dit helpt de organisatie om sneller en betere besluiten te maken. En dat niet alleen..
Betere afstemming tussen afdelingen
Door IBP is er een betere afstemming tussen strategische doelen en financiële-en operationele activiteiten. Doordat iedereen binnen de organisatie inzicht krijgt in wat de organisatie wilt bereiken, wordt het voor afdelingen mogelijk gemaakt om samen naar een gemeenschappelijk doel toe te werken.
Werken op basis van scenario planning
Door meer transparantie tussen verschillende afdelingen kan iedereen werken vanuit een gedeeld overzicht van gegevens en kan er worden gewerkt op basis van scenario planning. Hierdoor ontstaat het voordeel dat zowel de gezamenlijke output als de output per afdeling kan worden vastgesteld.
Betere verantwoording afleggen
Meer inzicht betekent automatisch meer bewustwording. Werknemers kunnen betere verantwoording afleggen voor hun bedrijfsbrede acties en de bijbehorende impact.
Typische uitdagingen tijdens implementatie IBP
Implementatie van planning software moet rap en vaak op zeer korte termijn. In de praktijk zien we vaak de volgende uitdagingen bij het implementeren van Integrated Business Planning.
- Teveel tijd spenderen aan IT in plaats van aan het proces.
- Te lang stilstaan bij de inhoud van de planningstool in plaats van bij de mensen.
- Het direct mee willen nemen van marge optimalisaties, terwijl dit in de praktijk nog te vroeg is.
Waarom Integrated Business Planning met Vena?
Voor een organisatie is het wenselijk om snel te kunnen reageren op veranderende marktcondities. De oorzaak ligt vaak in het ontbreken van aansluiting tussen de financiële planning en operationele activiteiten. Met Integrated Business Planning (IBP), waaronder ook ‘Supply Chain Management’ (SCU) en ‘Sales & Operational Planning’ (S&OP) vallen, helpt Vena jouw organisatie planning silo’s te doorbreken en planningsprocessen te laten samenwerken binnen een geïntegreerde omgeving.
Snelle implementatie met Vena
De praktijk laat zien dat de implementatie van IBP voor veel organisaties een complexe en tijdrovende taak is. Vena software is modulair opgebouwd wat inhoudt dat je Vena voor de eerste afdelingen binnen 2 of 3 maanden al effectief kunt gebruiken terwijl het ondertussen breder wordt geïmplementeerd in de organisatie. Dit is erg geschikt voor organisaties die snel willen schakelen en niet willen wachten op een maandenlang durende implementatie.
Vena zet cijfers om in verhalen
Vena doorbreekt de planning silo’s binnen de organisatie door de operationele en financiële gegevens te transformeren in een geïntegreerd business planning ecosysteem.
Met Vena kun je eenvoudig correlaties vinden tussen financiële en operationele gegevens, geïntegreerd in één business planning ecosysteem. De Integrated Business Planning software geeft je op hoog niveau en tot in de kleinste details inzicht in actuele omzetprognoses. Dit doen we door Excel te verbinden met de gegevens uit GL, ERP, CRM of andere systemen.


Flexibel inzetbaar en modulair opgebouwd in de praktijk
Integrated Business Planning gaat verder dan Sales & Operations Planning (S&OP)
Met IBP krijg je één set van cijfers, zodat verkoop, marketing en supply chain samenwerken tot één doel. Plannen van verschillende afdelingen komen hierin samen en worden gesmeed tot één functioneel plan.
Zoals elk andere organisatie is het doel om risico’s te minimaliseren en winst te maximaliseren. IBP gaat hierin verder dan S&OP, omdat IBP gericht wordt ingezet om zowel de strategische als financiële doelstellingen te behalen.

Integrated Business Planning in de praktijk
Finext & Vena
Vena excelleert in Excel en combineert de beste delen van Excel met de kracht van een volledige financieel gestuurde planningsoplossing. Het Vena team van Finext beschikt over gecertificeerde Integrated Business Planning experts die helpen met het laten groeien van jouw organisatie.
Distinguished partner
Finext heeft in 2021 het Distinguished Partner label ontvangen van Vena. Finext is hiermee een toegewijd en geïntegreerd onderdeel van het Vena team. Voor meer informatie over deze labels, bekijk dan de officiële Vena partner site.

Vena Consultants
Het Vena team bij Finext bestaat uit een groep getalenteerde consultants met zeer specialistisch kennis van Vena software. Benieuwd naar onze consultants?
Meer weten over Vena? We organiseren regelmatig workshops en trainingen, webinars en kennissessies.
