• IFRS aanpak

De wet- en regelgeving met betrekking tot International Financial Reporting Standards (IFRS) is nogal eens aan verandering onderhevig. Met enige regelmaat worden nieuwe standaarden ingevoerd. Zo is IFRS 15 (‘revenue from contracts with customers’) per 1 januari 2018 verplicht en staat IFRS 16 (‘lease accounting’) voor januari 2019 in de planning. Deze nieuwe regelgeving heeft vaak niet alleen veel boekhoudkundige impact voor bedrijven maar ook veel organisatorische gevolgen. Binnen Finext beschikken we over de juiste expertises om organisaties te faciliteren bij de implementatie van de veranderende wet- en regelgeving volgens IFRS.

 

Door Stefan Reijgersberg, augustus 2019

Aanpak

Vanuit Finext werken we met een team van ervaren finance en IT professionals die ieder vanuit hun eigen discipline bijdragen aan een goed geoliede projectaanpak. Bijvoorbeeld het opstellen van een projectplan, de analyse van de organisatie en de samenhang tussen de verschillende afdelingen waar de verandering impact op heeft en het selecteren en implementeren van het juiste gereedschap. We stellen een projectplan op met de impact voor de organisatie en de tijdslijnen. Welke impact heeft het op solvabiliteit, rentabiliteit en de verschillende ratio’s? We pakken het project zo veel mogelijk samen met interne resources op. Hierdoor wordt de kennis binnen de organisatie gelijk goed geborgd.

Analyse

Waar staat de organisatie met het onderwerp? Wat zijn de requirements voor de organisatie? Wie zijn de stakeholders en wat zijn hun wensen? Is de benodigde informatie volledig en correct? Hoe volwassen zijn de achterliggende systemen die de informatievoorziening voor de IFRS drivers moeten faciliteren?

Toolselectie en -implementatie

Voor de complexe IFRS berekeningen heb je goed gereedschap nodig. Binnen Finext hebben we veel kennis van verschillende oplossingen die er op de markt zijn. Daarnaast kunnen we helpen je bij het opstellen van een RFI/RFP en bij het ophalen en opstellen van de requirements in de organisatie. Daarnaast verzorgen we de implementatie van begin tot eind en kunnen we ook het beheer over nemen.

Keten denken (of ketenaanpak)

Om een IFRS implementatie tot een succes te brengen is het noodzakelijk om de gehele keten bij het proces te betrekken. Iedereen die impact heeft op de drivers van de IFRS berekeningen moet zich bewust zijn van zijn of haar impact. Om er zorg voor te dragen dat ook de non-financials betrokken worden, is het belangrijk om regelmatig workshops en trainingen te geven over de gehele keten heen. Het ophalen en verzamelen van de juiste data/drivers wordt zodoende door alle betrokkenen onderkend. Uiteindelijk moet de gekozen oplossing eenvoudig te onderhouden zijn met het nodige change en incident management.

Meer weten over onze IFRS16 aanpak? Kijk dan hier.

Kennisevenementen

Regelmatig organiseren we kennisevenementen, webinars en ronde tafels over IFRS en toolsets. Kijk hieronder voor korte verslagen, webinars of de agenda van deze evenementen:

De puntjes op de i van IFRS15
IFRS15 The next step – webinar
Manage IFRS16 met Anaplan – webinar
IFRS16 – Off balance assets bestaan straks niet meer – webinar
IFRS16 met CCH Tagetik – webinar