5 Tips voor het creëren van een Dashboard met Impact

Informatie is het smeermiddel van een onderneming. Maar hoe zorg je dat de cijfers ook impact hebben? Een dashboard is een steeds vaker gebruikt middel om de cijfers te laten spreken. 5 tips om een dashboard te maken waar zelfs een manager met ‘cijfervrees’ mee aan de slag kan.

Door Paul Damen, juli 2018

Een dashboard met impact ondersteunt de besturing van je organisatie en geeft transparantie op cruciale bedrijfsprocessen. Hierdoor kunnen (strategische) besluiten op basis van eenduidige informatie genomen worden. Er zijn verschillende dashboarding-oplossingen, zowel binnen de EPM suites, als ook gespecialiseerde oplossingen zoals Qlik.

5 Tips

Zonder doel geen dashboard

Het menselijk brein begrijpt niet meer dan 5 tot 7 KPI’s. Bedenk dus zorgvuldig wat je vanuit de bedrijfsstrategie op het dashboard wilt zetten. Beperk dit tot de 6 of 7 belangrijkste stuurvariabelen van het hele bedrijf, de andere variabelen en nuances worden bij doorklikken zichtbaar.

Definieer de doelgroepen

Krijgt elke groep een aparte selectie van informatie, of krijgt iedereen juist dezelfde? Deze keuze heeft effect op inrichting, security en besturing. Gelijke informatie voor alle doelgroepen voedt het dialoog maximaal en creëert verbindingen tussen verschillende functies.

Redeneer vanuit de boodschap

‘Weglaten’ is de kunst. Laat alleen de informatie zien die relevant is. Kies vooral elementen die organisatieonderdelen met elkaar verbinden. Visuele boodschappen zetten aan tot het gewenste gesprek, tabellen met data niet.

Van dashboardontwerper tot psycholoog

De dialoog over de cijfers kun je sturen. Naar welke elementen wil je meer de aandacht toe trekken? Belangrijkste aspecten zijn kleuren, het soort grafieken en de scherminrichting.dashboard met impact

Kleuren
– Gebruik kleuren die je in het hele dashboard doorvoert.
– Kies voor duidelijke kleuren per element; een vaste kleur voor keuzes, een andere vaste kleur voor balken.
– Speel met de associaties rondom kleuren; zo is rood voor het menselijk brein automatisch slecht, groen automatisch goed.

Grafiekkeuze
– Laat je grafiekkeuze afhangen van het type informatie.
– Een grafiek moet binnen 3 seconden worden begrepen.
– Gebruik bij meer dan 7 onderdelen geen ‘pie-chart’, maar een staafdiagram.

Inrichting van het scherm
– Zorg dat het dashboard op 1 scherm past.
– Gebruik niet meer dan 4-6 items op een scherm.
– Mensen kijken van links boven naar rechts onder. Plaats de kern van de boodschap linksboven en een logo van het bedrijf bijvoorbeeld rechtsboven.

Resultaten worden samen geboekt

Stel een visie op van jouw ideale dashboard en communiceer dit met alle betrokkenen. Controleer tijdens de ontwikkeling continu de data op het dashboard, neem daarbij de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de data. Haal feedback op bij de gebruikers. Het succes van het dashboard staat of valt bij de ervaringen van de gebruikers.

Ga zelf aan de slag met dashboarding

Schrijf je hier in voor de Hands-On Qlik Sense Workshop. Tijdens deze workshop leer je in één ochtend hoe Qlik Sense je helpt om processen te verrijken met waardevolle analyses en hoe je eenvoudig interactieve dashboards bouwt, die je helpen betere beslissingen te nemen voor je organisatie. Lees ook hier 5 tips voor SSBI.

Bewaren

Bewaren

QlikQlik Sense