5 vragen aan Ivo Jansen van Terberg - Finext

5 vragen aan Ivo Jansen van Terberg

Als Terberg Group, onder meer bekend van Terberg Leasing, op zoek gaat naar een nieuwe rapportage- & consolidatieoplossing kiezen ze voor een nieuwe speler: OneStream. Hiermee is de wereldwijde leverancier van onder andere specialistische voertuigen en leaseauto’s de tweede organisatie in de Benelux die OneStream implementeert. Rob Visser van Finext gaat in gesprek met Ivo Jansen van Terberg Group.

Door Danielle Gruijs, november 2015
terberg onestream
Ivo Jansen en Rob Visser

Terberg-0150Terberg-0150

“Bij groei van de business zullen we waar nodig meebewegen met de informatiewensen van de business en de RvB”

Na een uitgebreid selectieproces kiezen jullie niet voor de gevestigde orde, maar voor een nieuwe speler. Waarom de keuze voor OneStream?

In eerste instantie hadden wij OneStream niet in de shortlist opgenomen, juist omdat het nog geen bekende naam is. Ik kan echter iedereen aanraden om dit wel te doen. Het is om meerdere redenen een vernieuwend pakket. Ten eerste de look & feel; het is visueel en gebruiksvriendelijk. Dat maakt het makkelijk benaderbaar voor de controllers. Bovendien is het één geïntegreerd pakket; het omvat zowel consolidatie als planning en budgetting, waardoor we in de toekomst geen aparte licenties meer hoeven af te nemen. Daarnaast wordt maatwerk bij updates automatisch meegenomen, wat ons veel tijd gaat schelen.

Wat gaat het vernieuwde proces toevoegen?

Snelheid, flexibiliteit en meer accuratesse. We verwachten dat de intercompany cijfers sneller en efficiënter kunnen worden afgestemd. Bovendien is het een versimpeling van het consolidatieproces. Het huidige pakket heeft nog veel handmatige consolidatieslagen, met het nieuwe pakket kunnen we dat gaan automatiseren. Dat gaat tijdswinst opleveren, waardoor we sneller de kerncijfers kunnen rapporteren aan de RvB en meer aandacht kunnen besteden aan analyse.

We zijn druk bezig met de implementatie. Hoe zijn de eerste ervaringen met de OneStream-software?

Eigenlijk heel goed. De inrichting is makkelijk. We zien nu al dat we snel wijzigingen aan kunnen brengen, zoals entiteiten verhangen of de presentatie wijzigen. Ook hebben we zeker profijt van de directe koppeling met het ERP-systeem. We kunnen snel de gegevens binnenhalen, wat nu tijdens het implementatieproject al van belang is om te zien of de juiste cijfers binnenkomen. De eerste update van 3.4 naar 3.5 hebben we al ervaren, hetgeen razendsnel ging. Binnen een uur heb je een update van de versie.

Terberg Group is een familiebedrijf, dat al 145 jaar bestaat. Hoe lever je hier als financial toegevoegde waarde?

Door het management en de directie (waarin inmiddels de 4e generatie Terberg vertegenwoordigd is) gevraagd en ongevraagd te voorzien van de juiste informatie. Daarbij is onder meer de informatiebehoefte van de business bepalend. De business is bij ons namelijk leading; wij stellen ons als holding faciliterend op richting onze bedrijven.

Waar staat de financiële functie van Terberg Group over 2 jaar?

We verwachten dan een nog professionelere financiële afdeling te hebben, waarbij we de rapportages blijven verrijken. Bij groei van de business zullen we waar nodig meebewegen met de informatiewensen van de business en de RvB. Ook dan willen we nog steeds staan voor de kwaliteit, de snelheid en de juistheid van de rapportages.

 

Consolidatie & Corporate ReportingEnterprise Performance Management OneStream