5 tips voor Self Service BI

Steeds meer financials willen zelf analyses kunnen doen. Niet langer rapportages aanvragen bij IT, maar flexibel ad hoc inzichten uit dashboards verkrijgen. Self Service BI (SSBI) komt dan ook razendsnel op. Hoe kun je SSBI goed inzetten binnen jouw organisatie? Paul Damen deelt 5 praktische tips.

selfservicebi

Met Self Service BI (SSBI) kun je als financial de analyses doen die jij nodig hebt, op het moment dat je ze nodig hebt. Je bent niet langer afhankelijk van de standaardrapportages, maar kunt zelf eenvoudig je eigen dashboard opstellen. Door middel van drag and drop kun je met de data spelen totdat je die visualisatie krijgt die voor jou nuttig is.

Hoe begin je met Self Service BI?

Self Service BI gaat weliswaar over zelf aan de slag gaan, maar er zijn nog steeds wel een aantal zaken die eerst slim ingericht moeten worden.

5 praktische tips om Self Service BI goed te benutten in jouw organisatie:

1. Wie is je doelgroep?

In de praktijk is dit één van de eerste vragen die wij stellen. Het is van groot belang om te bepalen voor wie het dashboard is, en wat zij graag willen zien. Wat is de meest relevante data? En heeft de doelgroep een voorkeur voor tabellen of beelden?

2. Een eigenaar is broodnodig

Een dashboard ‘leeft’. Bedrijven veranderen continu, en de gewenste informatie verandert daarin mee. Het is dan ook essentieel om een eigenaar te hebben; iemand die ervoor zorgt dat het dashboard relevant blijft. Niet alleen vandaag of morgen, maar ook volgend jaar.

3. Een dashboard stuurt anders.

Sturen vanuit een dashboard is een hele andere manier van sturen, waarin mensen begeleid moeten worden. SSBI vraagt dan ook om andere competenties. Maar ook om technische expertise; afhankelijk van de oplossing is er voor het inrichten van de basisdashboards kennis van het SSBI-product nodig.

4. Begin klein

Een dashboard biedt oneindige mogelijkheden in wat je kan laten zien en analyseren. Het gevaar loert dat je zo lang aan het nadenken bent over wat je wil laten zien, dat er uiteindelijk niks van komt. Dus begin met een analyse en bouw hier een dashboard voor. De lessons learned uit dit eerste dashboard helpen je om verder uit te bouwen. Het visuele aspect van een dashboard versterkt dit; als je de resultaten daadwerkelijk voor je ziet, zie je ook waar nog verbeteringen nodig zijn.

5. Leer van anderen

SSBI is nog nieuw, de ene financial gebruikt het al meer dan de andere. Vraag aan collega’s en vakgenoten wat hun ervaringen zijn. Wat werkt wel en wat werkt niet?

3 leidende SSBI-oplossingen

De ontwikkelingen rondom Self Service BI gaan snel. Zo komen er bijna wekelijks updates uit van de softwareleveranciers en heeft Gartner onlangs in zijn beoordeling van BI-tools een prominente plaats aan SSBI gegeven. Op dit moment zijn er drie leidende tools: QlikView, Tableau en Microsoft Power BI.

Verder lezen over SSBI?

Meer informatie over Self Service BI en de leidende oplossingen vind je in het artikel ‘Self Service BI – de 3 leidende oplossingen volgens Gartner’.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Managementinformatie & Dashboarding QlikQlik SenseQlikViewTableau